Dieet als in… ‘een manier van leven’

We zijn wat we eten, luidt het gezegde. Zeker, voedsel speelt een belangrijke rol in ons leven, het deelt de dag in en bepaalt vaak hoe we onze tijd gebruiken. En het heeft een belangrijke invloed op hoe we ons voelen, mentaal, fysiek en emotioneel.

Door onze houding ten opzichte van eten hebben we het vaak over op dieet zijn. Het lijkt er op dat wat een dieet nu eigenlijk inhoudt, vaak gezien wordt als een strikt regime met maar één hoofddoel: gewicht te verliezen. In feite is dit enigszins misleidend. Gewichtsverlies is slechts een aspect van wat en hoe we eten, en het is niet altijd de gezondste of beste manier om onszelf te voeden.

Het woord ‘dieet’ stamt in feite van een oud-Grieks woord voor ‘een manier van leven’. Misschien is het tijd om terug te gaan naar die oorspronkelijke betekenis en onze voeding veel holistischer te bekijken, als een nieuwe manier om met leven en gezondheid om te gaan.

Het feit dat er zo veel rages zijn zou ons iets moeten zeggen.
Gewichtsverliesdiëten komen en gaan. Waarschijnlijk hebben wij allemaal op een gegeven moment er tenminste een geprobeerd, meegesleurd door de hype van het moment, zwerend bij de laatste versie, veranderden wij onze voedselinname drastisch omdat we in de droom geloofden.

Je hebt geen goeroe nodig om in staat te zijn jouw dieet opnieuw te bekijken en aan te passen. Het enige dat je nodig hebt is gewoon gezond verstand. En we weten allemaal dat het hebben van te veel regels over wat we wel en niet kunnen eten vaak averechts werkt. Ze zijn te beperkend en het zal niet lang duren voor we het dieetboek in de kringloopbak gooien, omdat we wanhopig smachten naar dat wat we niet mogen hebben!

Overweeg voor een echte, blijvende verandering jouw algehele voedingspatroon tot een ​​gezond dieet om te zetten, met haalbare doelen en op een manier die bevrijdend werkt in plaats van beperkend. Gebruik je eigen instinct. Jij kent jezelf het best: zou het beter helpen als je duidelijke richtlijnen had, of heb je liever wat meer ruimte om te improviseren binnen een algemene richtlijn?

De Gezondheidsresetkuur kan dé stap zijn richting het vinden van jouw eigen gezonde dieet (‘manier van leven’). De naam ‘gezondheidsresetkuur’ zegt het al, je reset je lijf, op een verantwoorde wijze, met een begin, een midden en een eind. Je creëert een Nieuw lijf met nieuwe gezondheid, vrij van gif- en afvalstoffen, waarbij je hoormoonhuishouding in balans gebracht wordt, je immuunsysteem een boost ervaart én tegelijkertijd leer je herkennen wélke voeding wát met jouw lijf doet. Dé tool om na de kuur jouw eigen ideale voedingspatroon samen te stellen en tot een gezond dieet om te zetten. Immers, niets is een oplossing voor iedereen, jouw lijf is uniek! Afvallen is een ‘bijwerking’ van de kuur. Gemiddeld verliezen gezondheidsresetkuurders 5-10 kg aan vet, in de eerste 3 weken van de kuur al. ‘De zon verschijnt en vet verdwijnt :-D’

Over jouw dieet nadenken is een goede gelegenheid om meer te weten te komen over het verschil tussen “goede” en “slechte” vetten, het gunstige effect op verschillende aspecten van de gezondheid van groenten en fruit, granen en oliën, en het belang van water drinken. De totale voedingswetenschap mag dan complex zijn, maar de essentie is meestal gemakkelijk te verteren (toepasselijke woordspeling ;-)) om positieve beslissingen te nemen en toe te passen op wat je eet en drinkt.

De kennis die je opdoet zal je doen begrijpen waarom je besloten hebt om jouw persoonlijke, op maat gemaakte, evenwichtige dieet te volgen. Jij zult weten wat je hoopt te bereiken. En door het met realistische doelen aan te passen aan jouw voor- en afkeuren en verwachtingen, maak je veel meer kans het vol te houden en de voordelen te zien; in jouw gevoel van welbevinden, jouw energie en jouw algehele lichamelijke gezondheid.


signature