Houd het klein en leuk, klein is immers fijn ;-)

Er is een mythe die wij hier willen ontrafelen. Want, wanneer het woord ‘bewegen’, of ‘sport’ of ‘activiteit’ valt, lijkt het wel of men onmiddellijk denkt aan 4 keer per week naar de sportschool te moeten gaan. Hup schrikreactie!

Dit is gewoonweg niet waar en werkt ook demotiverend. De realiteit is dat het beter is om te starten met korte periodes, zodat het een gewoonte gaat worden. En naarmate de gewoonte je tweede natuur is geworden, kun je er stapsgewijs meer tijd aan besteden. Geleidelijk aan je iets eigen maken werkt duizendmaal beter!
Als het beeld van actief bezig zijn dat je in je hoofd hebt er eentje is van grote druk, inzet ‘en hard werken’…dan klinkt dat niet uitnodigend, tenzij je jezelf graag kwelt ;-).
Gouden tip is dan ook, houd het klein en leuk. Accepteer dat zelfs een beetje bewegen een grote invloed zal hebben op je lijf. Dat brengt je in staat een veel positievere kijk op bewegen te ontwikkelen. Dat is wat je wilt bereiken, plezier in jouw actieve bezigheid.

Plezier is heel belangrijk. Als jij bijvoorbeeld nooit genoeg tijd lijkt te hebben voor de mensen om je heen, waarom dan niet samen een korte wandeling maken?
Terwijl je actief bent, kun je bijpraten over de dag, plannen maken, zorgen delen en vooral samen lachen. Of je gaat met je gezin op zondagnamiddag voor een duik in het zwembad om gezellig het weekend af te ronden. De kinderen zullen lekker moe zijn en goed slapen voor ze weer naar school gaan en jij zult je prettig en voldaan voelen :-). Allemaal klaar voor de geneugten van de maandagochtend!
Zodra dat gevoel van plezier in het bewegen je te pakken heeft, wil je het waarschijnlijk blijven doen. Dát is het echte geheim van het aanleren van een nieuwe en goede gewoonte. Probeer een paar verschillende sportactiviteiten uit, die jou leuk lijken, van spinningklassen tot hardlopen, van roeimachines tot wandelen. Probeer ze allemaal een paar weken uit en kijk dan welke je het meeste bevalt. Het is algemeen bekend dat het 30 dagen duurt voor iets echt een gewoonte wordt, je een handeling eigenmaakt.
Als je iets niet leuk vindt, stop er dan gewoon mee, je bent niemand verplicht om door te gaan en al helemaal jezelf niet. Sterker nog, als je dit doet zou je alleen maar negatief kunnen gaan denken over bewegen. En dat is nu net niet wat je voor ogen hebt, toch ;-).

Dé activiteit gevonden die bij jou past? Zodra je een activiteit hebt gevonden die bij je past, houd je daar dan aan vast. Met het aanwennen van een nieuwe gewoonte voor 2 weken, dan 30 dagen, dan een jaar, leg je de basis voor een levenlang actief zijn. Dat is belangrijk. Niet alleen voor jouw eigen toekomstige gezondheid, maar ook om te genieten van de tijd met je kinderen, kleinkinderen en vrienden. Samen én actief.
Denk ook eens na over hoe jij nu precies in elkaar zit. Want, als je echt geen ochtendmens bent, heeft het weinig zin om iedereen te vertellen dat je van plan bent bij het krieken van de dag een half uur te gaan hardlopen…diep in je hart weet je dat je dat toch nooit zal doen, laat staan volhouden. Kies de activiteit die bij jou past, die prettig en vooral natuurlijk aanvoelt.
En leg je niet vast op een keihard regime. Drie keer per week een half uur bewegen is een hardtsikke goede richtlijn. En dat half uur kan ook uit drie keer 10 minuten bestaan wanneer je het erg druk hebt. Voel je niet schuldig als je een sessie moet overslaan. Accepteer en kijk gewoon naar de volgende sessie uit.

Weest trots op jezelf! Vergeet niet dat je al iets heel bijzonders hebt gedaan: een positieve beslissing nemen om jouw algehele gezondheid te verbeteren! ‘ Creëer je eigen gezondheid’

Probeer bij ons uit of (hard)lopen bij jou past en meld je aan voor de 5-weekse Mindful Run cursus Óf wanneer je niet mag/kunt joggen de 5-weekse Mindful Walk cursus uit. Dan heb je direct de basis gelegd wanneer (hard)lopen op jouw wenslijstje staat. De tools die je tijdens deze 5-weekse cursussen krijgt aangereikt, kun je tevens toepassen in alle andere sporten. Hoe leuk is dat! De eerste cursussen starten al op 8 januari. Ook andere startdata zijn reeds gepland, via deze link kun je ze bekijken. Niet alleen een goede start voor jou, maar ook nog eens een goed voornemen om 2017 mee in te gaan! 😀

En…. ‘Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag kunt doen.’ Liefs, Katja & Kelly


signature