Heb je trailrunning al eens geprobeerd?

De uitdaging van trailrunning

Je kunt natuurlijk gewoon gaan hardlopen. Over fietspaden, over straat of op de athletiekbaan. Maar als je op zoek bent naar een extra uitdaging, en van de natuur houdt, dan is trailrunning wellicht iets voor jou!

Trail running: wat is het?

Trail running wil zeggen ‘off-road hardlopen’, hardlopen over relatief ruw terrein door de natuur, over smalle paadjes (trails) en natuurlijke hindernissen, zoals heuvels/bergen, rotsen en beekjes bedwingen.

Kortom: trail running is hardlopen op een ondergrond die niet strak is getrokken door mensen! Voor wie altijd op een gladde, geciviliseerde ondergrond loopt kan trail running een welkome afwisseling zijn. En niet te vergeten een uitdaging. Steeds meer hardlopers zoeken deze uitdagingen op.

Een beetje trail runner loopt volgens het motto uit de Star Trek serie: ‘To boldly go, where no man has gone before!‘ Nou is dat nog niet zo gemakkelijk geregeld in Nederland. Maar het geeft wel de spirit en mindset van trail running aan. Vrijheid is een belangrijk element van trail running.

De fietsers gingen ons voor!

Het grappige is dat ruim 20 jaar geleden de fietsers hetzelfde deden als de hardlopers nu. Ze hadden genoeg van de makkelijke routes, en wilden de natuur verkennen op de fiets. En dat werd mountainbiken. Zo bekeken zijn trail running en mountain biken dus familie :).

Hoe word je een trail runner?

Het is niet moeilijk om een trail runner te worden. Zorg dat je kennis maakt met de juiste technieken, zoek een trail en ga hardlopen. Het enige dat je er feitelijk voor nodig hebt zijn geschikte schoenen. En het is handig als je al een beetje conditie hebt als het om hardlopen gaat. Trail running is niet zo geschikt als je een absolute beginner bent. Dan is het verstandiger om eerst met een op te bouwen tot je een half uur achter elkaar kunt lopen. Heb je dat eenmaal bereikt, dan kun je trail running proberen. Wie al een goede conditie heeft, kan meteen aan de slag.

Schoenen voor trail running

Er zijn speciale hardloopschoenen voor trail running. Wat trail schoenen onderscheidt van gewone hardloopschoenen is vooral de buitenzool. Die moet geschikt zijn voor allerlei soorten terrein. En vaak hebben ze meer grip dan gewone schoenen. Daarnaast bieden ze meer steun.

Als je net begin met trail running kun je dat best doen met je gewone hardloopschoenen. Maar als je het geregeld gaat doen, koop dan een paar speciale schoenen.

10 voordelen van trail running

  1. De vrijheid! Je hoeft je niet langer te laten leiden door de gebaande paden. Je kunt nieuwe paadjes verkennen. Let wel op dat het mag trouwens. Je mag niet overal komen in Nederland.
  2. Elke stap is anders. Vind je hardlopen saai? Op een bospad of karrespoor hardlopen is beslist niet saai. Want elke keer dat je je voeten neerzet, is de ondergrond weer anders.
  3. Trail running helpt je om bewust te hardlopen. Op asfalt is het geen punt als je met je gedachten iets anders bent. Maar bij trail running is je aandacht nodig bij je lichaam en je omgeving. Je wilt tenslotte niet in een kuil stappen en je enkel verzwikken of zo.
  4. Door trail running bouw je meer kracht op in je benen.
  5. Vergeleken met hardlopen over asfalt, verbrand je met trail running 10% meer calorieën. Mooi meegenomen dus als je wilde afvallen met hardlopen.
  6. Je krijgt sterkere enkels.
  7. Omdat je op een oneffen grond voortdurend moeten balanceren train je meteen ook je bovenlichaam. Je gebruikt sowieso meer spieren. Bijvoorbeeld om onder een tak door te duiken! Je doet dus automatisch aan crosstraining.
  8. Je bent dichtbij de natuur.
  9. Je kunt je eigen route bepalen. Je volgt niet de weg, maar waar je interesse je voert.
  10. Bij trail running loop je meer op je gevoel.

Waar kun je trail running doen?

Je kunt een bos of duingebied in je eigen omgeving opzoeken en daar gaan hardlopen. Vind je het lastig om in je eentje te beginnen? Wil je eerst kennismaken met de juiste trailrun technieken om zo gemakkelijk mogelijk te kunnen trail runnen? En het risico op blessures beperken? Dan biedt onze Mindful trailRun clinic door Nationaal Park Kennemerduinen de oplossing. Wist je dat Nationaal Park Kennemerduinen wordt benoemd als misschien wel het mooiste duinlandschap van Nederland! Dat wordt maximaal genieten met Mindful trailRun: méér energie, méér bewustzijn, méér ontspanning & prestaties verbeteren op één van mooiste plekken die Nederland rijk is.

Nog even een paar tips

Laat altijd even weten waar je gaat hardlopen, en zorg dat je een smartphone bij je hebt. Als er dan iets is, kun je bellen. Loop je op smalle paadjes? Wees dan correct naar wandelaars. Kijk niet op ze neer omdat jij sneller bent.

Veelgemaakte fouten van beginners

In onderstaand filmpje worden veelgemaakte fouten van beginnende trail runners doorgenomen!

Wat krijg je precies als je kiest voor de Mindful trailRun clinic van NewLifeCoach.nl?

  • een uitgebreide clinic van ongeveer 2 uur in de Kennemerduinen, ingang Nationaal Park Zuid-Kennemerland bij Santpoort
  • een ontspannende afsluitende Mindful trailRun clinic van ongeveer 30 minuten waarin je alles wat je hebt geleerd kunt toepassen
  • gezellig napraten onder het genot van een kopje koffie, thee of warme chocolademelk bij Landgoed Duin en Kruidberg

De eerstvolgende clinic is op ZATERDAG 20 MEI van 09.30-12.30 uur.  De clinic kosten bedragen € 35,- p.p.

De clinic kan door ieder type hardloper gevolgen worden. Het is niet belangrijk hoe snel je bent of hoe ver je gaat. De clinic is zo opgezet dat zowel de beginnende als de gevorderde hardloper kan meedoen. Let wel dat je ca 30 minuten achterelkaar kunt hardlopen. Trainer Kelly Schockman is gecertificeerd Mindful trailRun clinic trainer en neemt je graag mee op trailrun avontuur. Kennis en Fun! Meld je aan of stel eventuele vragen via deze link of onderstaand eventbutton.


signature