Boosheid omzetten naar Energie

Lieve Jij,

 

Ken jij deze wijze woorden van de Dalai Lama al?

‘The first drawback of anger is that it destroys your inner peace; the second is that it distorts your view of reality. If you think about this and come to understand that anger is really unhelpful, that it is only destructive, you can begin to distance yourself from anger.’

(vertaling) Het eerste nadeel van boosheid, woede, is dat het je innerlijke vrede vernietigt; het tweede nadeel is dat het je kijk op de werkelijkheid vervormt. Als je hierover nadenkt en gaat begrijpen dat woede echt niet helpt, dat het alleen maar destructief werkt, kun je beginnen afstand te nemen van deze boosheid.

 

Wat is de betekenis achter deze woorden?

Boosheid en woede, over een situatie, persoon, jezelf, of anders, laat je de oorzaak van je boosheid, met grote regelmaat herhalen; zo deel je het waarschijnlijk met anderen en/of herhaal je de boze gebeurtenis meerdere xen per dag in je hoofd. Elke keer wanneer je dit doet voel je de boosheid opnieuw en even intens als de eerste keer, inclusief de bijhorende lichamelijke sensaties. Adrenaline begint zich massaal te vormen, je hartslag stijgt, je ademhaling wordt sneller en korter…onrust en stress tot gevolg… Door teveel adrenaline kun je aankomen, mentale klachten ervaren, energie verliezen en je vermoeid voelen… kortom een aanval op je immuunsysteem… Not healthy at all!

 

Vind jij jezelf lief? Gun jij jezelf het beste? Houd jij van jezelf?

Waarom zou je dan jezelf iedere x opnieuw boos maken met grote onrust, zowel fysiek als geestelijk, tot gevolg? Is één keer niet genoeg?! Probeer verder te kijken, je te verplaatsen, empathie te tonen, omarm je boosheid en oefen compassie uit. Doe je uiterste best om mindful te blijven e/o te worden, in het hier-en-nu te zijn, toon vriendelijkheid en liefde aan jezelf. Komt de gedachte dan alsnog voorbij? Geloof me, it will!, want dat doet ons brein nu eenmaal, ‘prachtige’ gedachten creëeren… Neem deze gedachte dan slechts waar en denk bijvoorbeeld ‘Ah, hallo gedachte daar ben je weer, maar ik blijf mooi niet bij je. Ik breng mijn aandacht terug naar waar ik was, naar het Nu, want dát is het moment waar ik wil zijn!’ En doe dit met een smile op je gezicht :). (Serieus, de magie die het krullen van je lippen alleen al teweeg brengen…probeer het maar…. voel je de positieve magie? ;-))

Werkt het meteen? Ja! Werkt het lang? Nee, in het begin zul je merken dat de gedachte snel weer terug zal komen. No worries! Álles is te leren. Het is puur een kwestie van herhalen, oefenen en trainen:

  1. gedachte aan de boosheid komt op
  2. neem je gedachte slechts waar
  3. laat deze vervolgens vriendelijk weer voor wat het is: ‘een gedachte’
  4. breng je aandacht weer terug naar hetgeen je aandacht had vóór de gedachte opkwam
  5. herhaal zo vaak dit nodig is
  6. word Mindful and Happy 😀

 

Ook kun je boosheid positief inzetten

Zo zet ik wanneer ik écht boos ben de opkomende buts aan adrenaline om in energie. (Zo vaak word ik trouwens niet boos hoor, maar het mannelijke geslacht wil nogal eens iets losmaken bij me .) Deze adrenaline gebruik ik dan voor fysieke kracht. Ik trek mijn hardloopschoenen aan om overheerlijk te gaan hardlopen. Maar, wandelen en fietsen zijn natuurlijk ook opties. De energie kan zich ontladen en je hebt een win-win situatie te pakken. Afsluiten met een meditatie of heilzame yin yoga sessie… en the magic van mindful in beweging komen is compleet: van wederkerende energievretende en ziekmakende Boosheid naar Mindful and Happy zijn! 😀

 

Yesss I loooove feelings, ook de minder prettige. Want, life is one big learning process, jezelf leren kennen en herkennen. Een van de mooiste bewegingen die je kunt maken: de mooiste versie van jezelf worden.  #omarmen #mindful #happy #healthy

Liefs,

 

 


signature