06-82084777 info@mindfulandhappy.nl
Bereikbaar op werkdagen: 09:00-17:00u Zaterdag: 09:00-13:00u

Hoe Mindful ben jij?

Test jezelf

In deze vragenlijst staan 15 uitspraken over alledaagse ervaringen. Gebruik de 6-puntsschaal (1: bijna altijd – 6: bijna nooit) om aan te geven hoe vaak je momenteel deze ervaring hebt door het cirkeltje aan te klikken. Geef a.u.b. bij iedere vraag aan wat echt je ervaring weergeeft en niet zoals je denkt dat jouw ervaring zou moeten zijn. Lees de vragen zorgvuldig en beantwoord ieder vraag stuk voor stuk.
Je kunt je keuze altijd veranderen door op een ander knopje te klikken. Na het invullen van alle vragen kan je de vragenlijst laten scoren door de knop aan te klikken. Je krijgt daarbij een kort commentaar op de uitslag. De vragenlijst is experimenteel en is uitsluitend te gebruiken om nadenken over jezelf te bevorderen.

 [powr-button id=ef9443ab_1532587949] (of klik HIER om naar de test te gaan)

 

Wat is het geheim van mindfulness?

♡ Met gedachten in het hier en nu zijn (niet in verleden of toekomst).

♡ Automatismen vervangen door bewuste handelingen

 

Wat kan ik bereiken met mindfulness?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een training in mindfulness positieve resultaten heeft bij mensen met chronische pijn, hartklachten, maagdarmproblemen, burnoutklachten, angststoornissen, depressies en slaapproblemen en dat die effecten ook op de lange termijn aanhouden. Ook bij mensen zonder klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven aanzienlijk. Het is niet zo dat door mindfulness alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen maar er zijn veel positieve resultaten:

♡ je kunt je gedachten en emoties observeren
♡ je neemt je gedachten niet meer zomaar voor waar aan
♡ je onderbreekt eerder de negatieve gedachtestroom over verleden/toekomst en piekert minder
♡ je leeft bewuster
♡ je voelt eerder wat er zich in je lichaam en in je hoofd afspeelt
♡ je merkt de kleine dingen die je blij maken weer op en kunt meer genieten van het leven
♡ je ervaringen worden een stuk levendiger en intenser
♡ je kunt beter omgaan met tegenslagen
♡ je bent meer ontspannen

 

Waarom gaan mensen zich er zoveel beter door voelen?

In de eerste plaats is het een training om meer in het hier en nu te zijn. Momenten waarop je in het hier en nu bent, ken je vast wel: als je naar muziek luistert, een goed boek leest, met je hobby bezig bent, een goed gesprek voert, kookt met al je aandacht en zintuigen en opgaat in het samenstellen, proeven en kruiden van je gerechten. Wat je doet is goed en je hebt geen afleidende of oordelende gedachten van ‘straks moet ik…’ of ‘wat als ik…’.

 

Herkenbaar?

In het dagelijks leven zijn we met onze gedachten echter vaak in het verleden of de toekomst. Veel dingen doen we automatisch: tandenpoetsen, traplopen, in de bus zitten, douchen. Wanneer we een dagelijkse route fietsen, letten we nauwelijks op de omgeving. Bij thuiskomst herinneren we ons dan ineens dat we eigenlijk hadden willen omfietsen om een brief op de post te doen. Als we zin hebben in iets lekkers is het soms al op voordat we er erg in hebben en zijn we vergeten om ervan te genieten. Je hebt je bijvoorbeeld verheugd op een lekker kopje koffie na afloop van een lastige klus. Maar terwijl je het kopje koffie drinkt zit je met je gedachten al weer bij de volgende activiteit en proef je nauwelijks wat je drinkt. Je bent niet in het hier en nu en geniet dus niet van wat er op dit moment is. Of je bent in gesprek met een vriendin die je een tijdje niet hebt gezien maar denkt ondertussen aan de boodschappen die je nog moet doen voor het avondeten en hoort nauwelijks wat ze zegt. Steeds dwalen onze gedachten af naar dingen die ons bezighouden: wat we allemaal nog moeten doen, hoe het toch komt dat we steeds maar ruzie krijgen met die ene vriendin, en wat we tegen die arrogante kwal hadden moeten zeggen maar niet gezegd hebben.

Mindfulness leert om er echt te zijn bij alles wat je doet. Elke keer als je gedachten automatisch afdwalen -en dat is heel vaak- breng je de aandacht op een vriendelijke manier weer terug in het nu: bij wat je doet, voelt en ervaart.

 

Ken je onze succesvolle Mindful and Happy® Training al? Klik hier


signature