06-82084777 info@mindfulandhappy.nl
Bereikbaar op werkdagen: 09:00-17:00u Zaterdag: 09:00-13:00u

Mindful Fun4Kids®

Mindful Fun4Kids® staat voor de combinatie van mindfulness, ademhalingstechnieken en outdoor in beweging zijn. Bekende resultaten van mindfulness zijn: betere focus, meer positieve energie, meer bewustzijn, betere prestaties (ook op school) en meer ontspanning.

Mindful Fun4Kids® ‘Een 8-weekse Actief-, Beweeg- en Mind programma waar fun een grote rol in speelt’

Onze Mindfulness Trainer en Mindful Sport Trainer, Kelly Schockman, heeft recentelijk het unieke en eerste Mindful Fun4Kids® programma in Nederland ontwikkeld. Mindful Fun4Kids® is gebaseerd op elementen uit het nationale Mindful Run programma. Mindful Fun4Kids is ontwikkeld speciaal voor kinderen en wordt gegeven aan drie leeftijdscategorieen: 7-11 jaar, 11-14 jaar en vanaf 15 jaar. Het is Kelly’s missie een ieder en in het bijzonder kinderen, te inspireren en motiveren kleine aanpassingen in de huidige levensstijl aan te brengen om zich gezonder én gelukkiger te kunnen voelen. Dit doet zij middels zowel het delen van theorie, tips en tools, maar juist ook door theorie af te wisselen met spel, bewegings- en stilte oefeningen. Op deze wijze wordt er spelenderwijs bewustzijn gecreëerd, waardoor het gemakkelijker wordt de aangereikte kennis in het dagelijkse leven toe te passen. Samen conditie opbouwen, niet enkel in het lichaam, maar ook de geest.

Het mooist vind ik om bij kinderen bewustwording van de positieve effecten van mindfulness en in beweging zijn te mogen creëren. Deze combinatie is uniek en brengt synergie teweeg. Plezier maken en beleven is het hoofdmotto tijdens Mindful Fun. En juist door enorm veel plezier te beleven, hebben de kinderen niet in de gaten dat ze levensveranderend aan het werk zijn. Naast de vele geestelijke en gezondheidsvoordelen die snel merkbaar zullen zijn, kunnen toekomstige welvaartsklachten tevens voorkomen worden. Preventief te werk gaan om latere symptomen bestrijding te kunnen voorkomen. Hoe mooi! En een gezond en gelukkig kind is toch wat we allen voor ons kroost wensen!

De aandachtsfuncties van kinderen en jongeren staan in de huidige maatschappij behoorlijk onder druk. De prestatie- en sociale druk onder de jeugd is de laatste jaren flink toegenomen. Een derde van de kinderen lijdt aan stress, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Jeugdraad. De agenda’s staan vaak bomvol met leuke dingen zoals sport-, muziek- of andere afspraken. Ze ontvangen daarnaast continu een stroom aan informatie via de mobiel, de tablet, computer en televisie. Dit biedt natuurlijk veel mooie mogelijkheden, maar het heeft ook een keerzijde. We hebben daardoor gedurende de dag veel informatie te verwerken, waardoor we een ‘vol hoofd’ en spanning in ons lijf kunnen hebben. Hierdoor kan het moeilijker worden om je aandacht ergens langer bij te houden.

Aandachts-, concentratie-, bewegings- en speloefeningen leren kinderen kijken naar zichzelf, hun ademhaling en naar wat ze waarnemen. Kinderen en jongeren worden hierdoor meer bewust van gedachten, gevoelens, beelden en geluiden. Dit versterkt hun aandacht en concentratie en hierdoor komen ze emotioneel meer in balans. Doordat ze vertrouwd raken met eigen gedachten en gevoelens ontstaat er meer begrip en acceptatie voor zichzelf.

 

OBS De Pleiaden

Op initiatief van groep 8 leerkracht Alexandra Schaap van OBS De Pleiaden in IJmuiden, hebben wij de kinderen van deze groep gedurende drie opeenvolgende Cito toets ochtenden (18, 19 en 20 april 2017) voor het allereerst Mindful Fun4Kids® mogen laten ervaren. Zeer positief ontvangen door zowel de kinderen als de docente. Zeer waardevolle bewustwordingservaringen bij de kinderen:

Anouk (12jr): ‘De klas was zo relaxt erna, dat heb ik niet eerder meegemaakt.’

Jona (12jr): ‘Ik vond het mediteren superchill.. Ik dacht even helemaal nergens aan….’

Amin (12jr): ‘Ik vond het zo leuk, ik kijk uit naar de volgende keer. Vooral dat ik ook kon ontspannen, vond ik heel lekker.’

Docente Alexandra Schaap: ‘Ongelofelijk wat een rust in de klas.’

 

Waarom Mindfulness?

Is mindfulness zweverig of spiritueel? Nee, het gaat er bij mindfulness puur om dat je aandacht hebt voor wat er op dat moment is. Vaak ben je namelijk met je gedachten ergens anders en doe je dingen op de automatische piloot. Wetenschappelijk gezien wordt er veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van mindfulness. Het is inmiddels vrij duidelijk dat mindfulness helpt bij het reduceren van stress, verbeteren van de aandacht en concentratie, verminderen van angst en onzekerheid, vergroten van zelfcontrole en zelfregulatie, verbeteren van de slaap, versterken van het immuunsysteem en het versterken van het zelfvertrouwen. Mindfulness heeft een positieve invloed op je hele welzijn. Net als slapen, gezond eten en beweging. Mindfulness geeft veerkracht, mindfulness maakt mensen zelfbewuster, zelfverzekerder, gemotiveerder en verbetert de sociale vaardigheden.

Mindfulness op school heeft de volgende, voor kinderen en voor de klas belangrijke, positieve resultaten:

  • beter kunnen concentreren (bij je aandacht blijven)
  • meer zelfvertrouwen
  • dat dingen vanzelf goed komen (minder piekeren)
  • meer rust in hoofd en lijf te ontwikkelen
  • gevoelens te leren kennen
  • niet op alles meer te hoeven reageren
  • vriendelijker te zijn voor zichzelf en anderen
  • beter om te gaan met sombere buien en angstgevoelens

 

Waarom Outdoor in beweging zijn?

‘Outdoor kids are healthier kids’. Sportende kinderen scoren ook beter op school. Sport is goed voor de schoolprestaties van kinderen. Volgens onderzoekers van het VU Medische Centrum in Amsterdam is er een rechtstreekse positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties. De onderzoekers geven drie mogelijke verklaringen voor het positieve effect van sport op leerprestaties. Door lichaamsbeweging komt er meer bloed en zuurstof in de hersenen en dat zou de leerprestaties bevorderen. Door sport zou er meer bloed en meer zuurstof in het brein komen en wordt de celgroei in de hersenen gestimuleerd. Door lichaamsbeweging worden daarnaast hormonen aangemaakt (onder andere endorfines), waardoor kinderen minder last hebben van stress en zich beter voelen – en dus beter kunnen presteren. Verder leren kinderen die aan sport doen, zich aan de regels te houden. Ze zijn vaak gedisciplineerder en kunnen zich tijdens de les beter concentreren.

Eén op de zeven kinderen is te dik of weegt te zwaar voor hun leeftijd. Door te weinig beweging, in combinatie met een verkeerd voedingspatroon, treedt bij steeds meer kinderen overgewicht op. In de eerste levensjaren wordt hiervoor de basis al gelegd. Overgewicht is volksziekte nummer één aan het worden. Meer dan driekwart van de weinig actieve kinderen krijgt op oudere leeftijd eerder last van gezondheidsklachten. Afvallen lukt bijna nooit meer. Levensstijl aanpassen wordt een uitdaging. Voorkomen is beter dan herstellen! Hoe meer beweging kinderen krijgen, hoe beter. Een kind heeft elke dag minimaal 60 minuten aan beweging nodig. Het gaat hierbij om gewone, dagelijkse beweging zoals fietsen naar school, wandelen met de hond, skeeleren, skateboarden, voetballen of een andere vorm van activiteit. Vroeg beginnen met sporten heeft nog lange tijd een positief effect op de gezondheid en sportieve ambities van jouw kind. Als kinderen veel sporten, gaan ze dat op latere leeftijd waarschijnlijk meer doen. Dat zou grote gevolgen kunnen hebben op de gezondheid van onze samenleving.

Wat doen we tijdens Mindful Fun4Kids? In teamverband verschillende oefeningen gebaseerd op eigen gewicht en uitdagende combinaties waaronder hardlopen, intervaltraining, actieve spelvormen in de buitenlucht waarbij gebruik gemaakt wordt van de omgeving: bankjes, stoep, paaltjes, hekjes, boomstammen, heuvels, verschillende ondergrond, park, bos, strand, duinen, enz. Het maakt het kind sterk, weerbaarder, fitter en geeft energie.

 

Waarom Ademhalingstechnieken?

Ademhaling is noodzakelijk voor de mens. Zonder zuurstof kunnen we niet leven. Toch ademen de meeste mensen niet bewust. Vanuit nature ademen we allen door onze neus. Een baby kan niet eens door de mond ademen! Gaandeweg onze jeugd raken we dit kwijt en raken we ongemerkt verslaafd aan de mondademhaling. De mondademhaling echter is fysiologisch gezien een noodademhaling en ontneemt het hart, hersenen en andere organen van de optimale oxygenatie. Mondademen wordt dus door stress veroorzaakt. Mensen die door de mond ademen krijgen 60% minder zuurstof binnen dan mensen die door hun neus ademhalen. Dit heeft zeer verscheidene nadelige fysiologische gevolgen, zoals hoge bloeddruk, hoge hartslag, astma, allergieën, rhinitis en slaapapneu. Maar, ook overprikkelbaarheid, slechte concentratie en gespannenheid kunnen tekenen zijn van een verkeerde ademhaling. De kooldioxide verhouding blijkt bij neusademhalers veel optimaler te zijn, waardoor het immuunsysteem krachtig ondersteund wordt. Tevens heeft de neusademhaling een positieve invloed op onze lichaamshouding, onze gemoedstoestand en concentratie vermogen. Een derde van de kinderen lijdt aan stress, zo blijkt uit onderzoek van de Nationale Jeugdraad. Op jonge leeftijd zal bij deze kinderen de meest gezonde ademhaling, de neusademhaling, langzamerhand al plaatsmaken voor de mondademhaling. Laten we tijdig sturing hierin aanbrengen, zodat de neusademhaling gemakkelijk weer eigen gemaakt kan worden dan op latere leeftijd het geval is. En ook hier geldt beter voorkomen dan genezen.

Meer lezen over de neusademhaling in de blog ‘Zuurstof naar het brein en minder stress’.

“Healthier kids for a healthier future”

Mindful Fun4Kids® ‘Een 8-weekse Actief-, Beweeg- en Mind programma waar fun een grote rol in speelt’

 

[powr-social-media-icons id=7e82ea30_1491233369]

[powr-social-feed id=223ba77f_1491234000]


signature