06-82084777 info@mindfulandhappy.nl
Bereikbaar op werkdagen: 09:00-17:00u Zaterdag: 09:00-13:00u

Waarom Mindful and Happy?

Mindful and Happy

Mindful (komt van Mindfulness) is een vorm van meditatie en een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen. Dit is aanvaarding. Door aanvaarding leer je dingen te nemen zoals ze komen, zonder ze beter of anders te willen maken. Zodat je jezelf kunt trainen naar oprecht geluk.
Wij brengen je graag in de juiste flow, zodat je positief en intensief met iets bezig kunt zijn. Flow is het optimaal beleven van een moment. In een toestand van Flow is onze aandacht gericht op maar één enkel ding. Mensen blijken zich het meest gelukkig te voelen als zij totaal opgaan in een bezigheid…

De sporten waarin wij actief zijn: (Trail)Running, MTB en Yin Yoga.

 

Wat bieden wij

Mindful and Happy biedt de unieke combinatie van mindfulness, ademhaling, actief bewegen én de juiste techniek voor jouw bewegingsactiviteit. Je leert stiller te worden in je hoofd, beter te luisteren naar je lichaam en te groeien in je sportmogelijkheden. Ons doel is jou duurzaam laten bewegen met meer plezier en betere bestendigheid tegen stress. Dit alles neem je mee in je dagelijkse leven met als resultaat meer energie en meer geluk. Nieuwsgierig? Kom gerust eens langs tijdens een van onze activiteiten om persoonlijk kennis te maken.

Resultaten: meer energie, conditie en balans in zowel lichaam als geest, sportprestaties verbeteren, risico op blessures verminderen en tegelijkertijd verminder je stress.

Wij gaan voor harT in plaats van hard. Heb je dat al eens gedaan of ervaren? Oprecht voelen wat je doet tijdens het hardlopen, fietsen en/of andere sporten? Maximaal genieten en plezier ervaren tijdens je activiteit in plaats van enkel gericht op het uitvoeren van opgelegde doelen? Euforie ervaren tijdens het sporten en niet enkel (onder de douche) ná het sporten. Is dit een nieuw concept voor jou? Kom dan eens Mindful sporten met ons. Hardlopen, powerwalken/wandelen, trailrunnen en/of fietsen/mountainbiken…wij combineren het met beter worden in voelen.

Ook combineren wij de bewegingsactiviteiten onderling met elkaar. Wist je namelijk dat yoga een fantastische aanvulling is op sporten en hardlopen in het bijzonder? En wist je dat fietsen een perfecte aanvulling is op hardlopen? Door hardlopen en fietsen met elkaar af te wisselen wordt je fitter dan wanneer je je beperkt tot één sport. Meer energie opbouwen in je lijf met betere prestaties als resultaat.

 

Onze ideale combinatie

Al met al bieden de aandachtsgebieden alleen al een grote verbetering van kwaliteit van leven. Ons aanbod bevat de ideale combinatie van al deze aandachtsgebieden om je gezondheid én geluk te vergroten. Om maximaal in jouw flow te komen leer je het concept bewust ademen middels de unieke en meest simpele ademhalingstechniek. Immers, ademen doe je reeds 20.000x per dag ;-). Wist je dat veel mensen zich tijdens het sporten teveel prestatiedoelen opleggen. Wij leren je volop van het sporten en de omgeving te genieten met een juiste ademhaling en in het ‘hier en nu’. Dit alles in een zuurstofrijke omgeving, namelijk ‘outdoor’.

 

Wij gaan naar buiten

Wij proberen zoveel mogelijk van onze trainingen, cursussen, workshops en events outdoor dwz buiten in de natuur te geven. Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat een flinke wandeling of fietstocht door het bos, over het strand of in de bergen je lichaam, geest en ziel reinigt. Iedereen die het wel eens gedaan heeft kan dit beamen. Maar behalve persoonlijke anekdotes, is het ook wetenschappelijk bewezen dat het doorbrengen van tijd buiten de deur over veel mentale voordelen beschikt. De lichamelijke bevrijding die je ervaart als je naar buiten gaat, laat je ook een soort van mentale bevrijding voelen. Nu heeft de wetenschap ontdekt dat in de natuur aanwezig zijn inderdaad je hersenen veranderd. (lees hier wat artsen verklaren)

Wist je trouwens dat de natuur helpt ons te herstellen en ons immuunsysteem te versterken? En dat bewegen in de buurt van water goed is voor je emotionele gezondheid. De Universiteit van Exeter heeft een onderzoek gedaan naar de belangrijke kwaliteiten van water en de rol naar ons psychologisch welzijn. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de negatieve ionen in water natuurlijke antidepressiva zijn. Deze negatieve ionen kun je in grote hoeveelheden vinden, zelfs in een ijsklontje. Daarom is het goed voor de emotionele gezondheid om te wandelen in de buurt van een meer, rivier of beek. Als je kunt zwemmen is dit alleen nog maar beter, omdat de bloedvaten worden verwijd door het koude water. Dit stimuleert het lichaam om gifstoffen uit te scheiden en endorfine vrij te laten, zodat je je goed voelt. Om deze redenen nemen we tijdens enkele van onze evenementen, zoals het Dauwtrappen, ook graag een duik in het koude water! Maar, vooral bezoeken we tijdens bijna iedere activiteit het water, de zee op. Voordeel van wonen in IJmuiden aan Zee :).

Wist je ook dat sportende kinderen ook beter scoren op school? Volgens onderzoekers van het VU Medische Centrum in Amsterdam is er een rechtstreekse positieve relatie tussen lichaamsbeweging en leerprestaties.

 

Inmiddels zijn de positieve effecten van 1) Mindfulness, 2) Actief bewegen (sporten) en 3) Outdoor bewegen wetenschappelijk bewezen:

  1. Mindfulness vermindert stress, je kunt je beter ontspannen
  2. Mindfulness verhoogt je focus en concentratieboog
  3. Mindfulness vergroot je empathie en compassie
  4. Mindfulness helpt je om je minder te laten leiden door emoties
  5. Mindfulness helpt je aan een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
  6. Mindfulness helpt bij angst
  7. Mindfulness vergroot je creativiteit
  8. Mindfulness verbetert je relaties
  9. Mindfulness verlicht lichamelijke en psychologische klachten
  10. Midnfulness verbetert je beslissingen
  11. Mindfulness verbetert je humeur
  12. Mindfulness geeft je meer mentale veerkracht
  1. Sporten is goed voor je hersenen en geheugen
  2. Sporten is goed voor sterkere botten
  3. Sporten reduceert stress
  4. Sporten zorgt voor een gezonder hart
  5. Sporten verbetert de huid
  6. Sporten geeft energie
  7. Sporten vermindert bij vrouwen PMS klachten
  8. Sporten versoepelt bij vrouwen de overgang
  9. Sporten positieve effecten op vrijwel alle orgaansystemen in het lichaam.
  10. Regelmatig sporten helpt een breed scala aan gezondheidsproblemen en ziekten te voorkomen of reeds aanwezige klachten te verminderen
  11. Sporten zorgt ervoor dat er meer bloed en meer zuurstof in het brein komen
  12. Sporten maakt hormonen aan (onder andere endorfines), waardoor men minder last heeft van stress en zich beter voelt, dus beter kunt presteren.
  1. Buiten bewegen is zeer goed voor de hersenen en de geest
  2. Buiten bewegen verbetert je focus en creativiteit
  3. Buiten bewegen geeft de hersenen de kans om uit te rusten van de over-stimulatie van het dagelijkse leven
  4. Buiten bewegen helpt ons bij het bestrijden van negativiteit
  5. Buiten bewegen vermindert stress
  6. Buiten bewegen kan zelfs depressie bestrijden
  7. Buiten bewegen laat je optimistischer voelen
  8. Buiten bewegen zorgt voor een betere mentale gezondheid
  9. Buiten bewegen zorgt voor meer positiviteit
  10. Buiten bewegen is prettig en gezond voor het lichaam

 

Hieronder meer over ‘Mindfulness en sporten’, ‘Meditatie en sporten’, ‘Ademhalingstechnieken en sporten’, ‘Yoga als perfecte aanvulling op andere sporten’

Mindfulness en sporten

Mindfulness wordt al geruime tijd toegepast in de sportwereld. Amerikaanse Olympische sporters gebruiken het al jaren. Zoals, de beroemde LA Lakers, zij zitten en mediteren samen, als een team, voor iedere wedstrijd. Mindfulness is het bewust aandacht brengen naar de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. We presteren op ons best wanneer we IN het huidige moment zijn. Dus iedere keer dat onze geest afdwaalt, lijdt onze prestatie daaronder. Om die reden is het zo belangrijk om deze kwaliteiten te ontwikkelen.

Je maakt kennis met de verschillende facetten van het sporten en leert tegelijkertijd te luisteren naar je eigen lichaam. Je wordt je bewust van je houding, je leert je aandacht richten op het sporten en de kracht en energie in je eigen lichaam. Door meer in het ‘hier en nu’ te sporten maak je je hoofd leeg en geniet je meer van het moment. Mindfulness, meditatie en visualisatie versterken je vermogen tot voelen wat er in je lijf gebeurd. Je leert zintuigen in te zetten om maximaal te genieten van het moment.

Tevens bieden we Mindfulness workshops aan om je de tools aan te reiken die jou kunnen helpen meer mindful in het leven te staan.

 

Meditatie en sporten

Mediteren en bewegen maakt 1+1=3. Mensen die voldoende actief bewegen merken sneller en meer effecten van mediteren. Dus alle reden om die twee te combineren. De positieve effecten van meditatie worden tegenwoordig met heel veel wetenschappelijke resultaten onderbouwd. Mensen die depressief zijn krijgen mindfulness oefeningen en mensen met een piekerstoornis doen aan meditatie om hun geest tot rust te brengen. Maar, ook voor mensen die geen psychische problemen ervaren en voor (top)sporters is mediteren zeer interessant. Door regelmatig mediteren verandert tevens de ademhaling: minder diep en minder snel. Met uiteenlopende positieve resultaten als gevolg. Spieren groeien en worden sterker als we rusten, niet terwijl we trainen. Het is dus belangrijk om genoeg van de juiste soort rust te krijgen. Meditatie helpt je om je motivatie te scherpen voor de training, om een gezonde balans in het trainen te handhaven, om te weten wanneer je door kunt drukken en wanneer je even in moet houden. En met deze drie zaken verankerd, maak je niet alleen je sportieve doelen haalbaar, maar geniet je ook van de reis om ze te bereiken.

Tijdens en na iedere sessie sluiten we af met een meditatie. Een down-to-earth meditatie die gericht is op de ademhaling.

Resultaten:

  • beter in staat te ontspannen
  • stress reduceert
  • productie van cortisol, adrenaline en andere potentieel schadelijke stoffen, die zorgen voor een verhoogde spierafbraak en vetopbouw, verminderen
  • sneller herstel door een rustige ademhaling
  • je loopt/fietst/sport lekkerder
  • je loopt/fietst/sport harder
  • versterkte focus en concentratie
  • verbeterde mentaal uithoudingsvermogen
  • verbeterde pijnmanagement
  • verbeterde slaap
  • minder last van (inspannings)hoofdpijn (wat vaak na sporten opkomt)
  • verbeterde stofwisseling (je spreekt je energiezuinige vetten meer als brandstof aan)
  • minder last hebben van emoties
  • beter leren omgaan met tegenslag

 

Ademhalingstechnieken en sporten

De juiste ademhaling, de neusademhaling, is essentieel voor een sporter. Hardlopers ademen vaak gejaagd; bijna hyperventilerend. Door een goede ademhaling kan veel winst worden geboekt. Regelmatig en rustig ademhalen zorgt ervoor dat je hersenen en je spieren voldoende zuurstof krijgen. En dus energie. Een gecontroleerde ademhaling kan er voor zorgen dat je minder spanning ervaart. Bij iets spannends of moeilijks (een moeilijke oefening of houding) zijn we geneigd onze adem in te houden of juist heel oppervlakkig te ademen. Door je bewust te worden van je ademhaling en dit te voorkomen door langzamer en minder in te ademen, zorg je dat je spieren (en hersenen) steeds voldoende energie krijgen. Door meer aandacht te besteden aan een rustige ademhaling daalt je hartslag, je bloeddruk, komt er minder melkzuur in je lichaamscellen en neemt het parasympatische (deel van het zenuwstelsel verantwoordelijk voor rust) het over van het sympathische zenuwstelsel (verantwoordelijk voor spanning).

Ademhaling is noodzakelijk voor de mens. Zonder zuurstof kunnen we niet leven. Toch ademen de meeste mensen niet bewust. Vanuit nature ademen we allen door onze neus. Een baby kan niet eens door de mond ademen! Gaandeweg onze jeugd raken we dit kwijt en raken we ongemerkt verslaafd aan de mondademhaling. De mondademhaling echter is fysiologisch gezien een noodademhaling en ontneemt het hart, hersenen en andere organen van de optimale oxygenatie. Mondademen wordt dus door stress veroorzaakt. Mensen die door de mond ademen krijgen 60% minder zuurstof binnen dan mensen die door hun neus ademhalen. Dit heeft zeer verscheidene nadelige fysiologische gevolgen, zoals hoge bloeddruk, hoge hartslag, astma, allergieën, rhinitis en slaapapneu. Maar, ook overprikkelbaarheid, slechte concentratie en gespannenheid kunnen tekenen zijn van een verkeerde ademhaling. De kooldioxide verhouding blijkt bij neusademhalers veel optimaler te zijn, waardoor het immuunsysteem krachtig ondersteund wordt. Tevens heeft de neusademhaling een positieve invloed op onze lichaamshouding, onze gemoedstoestand en concentratie vermogen. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond, niet alleen tijdens het sporten, maar ook in je dagelijkse leven.

Meer lezen over de effecten van de neusademhaling in onze blog ‘Zuurstof naar het brein en minder stress‘.

 

Yoga als perfect aansluitende aanvulling op andere sporten

Het beoefenen van Yoga wordt geassocieerd met tal van voordelen voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Yoga zou zorgen voor minder spanning, een betere concentratie, een betere balans, meer flexibiliteit en het zou bovendien bloeddruk- en cholesterol verlagend zijn. Yoga is een heel mooie aanvulling op het hardlopen, powerwalken/wandelen, trailrunnen en fietsen/mountainbiken. De flexibiliteit neemt toe. Doormiddel van yoga wordt je flexibel, je spieren worden verlengd. Hierdoor maak je tijdens het sporten ook gebruik van soepele spieren en gewrichten. Na het sporten zorgen verschillende yoga oefeningen voor spierontspanning. Na het hardlopen en powerwalken maken verschillende yoga oefeningen je spieren weer langer.

Lees hier meer over de synergetische werking van yoga en hardlopen.

[powr-social-media-icons id=7e82ea30_1491233369]

[powr-mailing-list id=1cc4592c_1491998267]

[powr-social-feed id=223ba77f_1491234000]


signature